2017年10月18日水曜日

Redbone チャイルディッシュ・ガンビーノ (Childish Gambino)

この曲は恋愛関係における浮気と被害妄想について歌っているのだとか。R&Bの曲では,自分の彼女は他人も羨む「夢の女」だと主人公(大抵は男性)が自慢する曲が少なくありませんが,仮にそれを額面通り受け取ると,この世の中に「夢の女」なるものが山ほどいることになります。そんなことがあるんでしょうか?ただの確証バイアスでは?
They say it's a song about "paranoia and infidelity in a relationship."  In many R&B songs, the narrator (mostly a guy) is bragging about their luck of having a 'dream girl' that every other guys wish to have.  Taking their claim at the face value, there must be thousands of 'dream' girls out there.  Is it possible or it's just their confirmation bias?  
Redbone  (Childish Gambino) 

[Verse 1]
Daylight
I wake up feeling like you won't play right
I used to know, but now that shit don't feel right
It made me put away my pride
So long
You made a nigga wait for some, so long
You make it hard for boy like that to go on
I'm wishing I could make this mine, oh

[Pre-Chorus]
If you want it, yeah
You can have it, oh, oh, oh
If you need it, oooh
We can make it, oh
If you want it
You can have it

[Chorus]
But stay woke
Niggas creepin'
They gon' find you
Gon' catch you sleepin' (Oooh)
Now stay woke
Niggas creepin'
Now don't you close your eyes

[Verse 2]
Too late
You wanna make it right, but now it's too late
My peanut butter chocolate cake with Kool-Aid
I'm trying not to waste my time

[Pre-Chorus]
If you want it, oh
You can have it, you can have it
If you need it
You better believe in something
We can make it
If you want it
You can have it, aaaaah!

[Chorus]
But stay woke
Niggas creepin'
They gon' find you
Gon' catch you sleepin'
Put your hands up on me
Ooh, now stay woke
Niggas creepin'
Now, don't you close your eyes
But stay woke, ooh
Niggas creepin'
They gon' find you
Gon' catch you sleepin', ooh
Now stay woke
Niggas creepin'
Now, don't you close your eyes

[Outro]
Baby get so scandalous, oh
How'd it get so scandalous?
Oh, oh, baby, you...
How'd it get...
How'd it get so scandalous?
Ooh, we get so scandalous
But stay woke
But stay woke

[Verse 1]
日が差して
お前がズルいことしてるって,思いながら目が覚める
昔は信じられてたことも,今じゃそう思えない
もうプライドも残ってないぜ
いくらなんでも長すぎるだろ?
俺はおあずけ喰らってばかり
そういうヤツがこのまんま待たされるんじゃたまらない
俺の願いに応えてくれよ

[Pre-Chorus]
欲しいならそう言えよ
そうすりゃ俺が叶えてやるよ
どうしてもなくちゃイヤだと思うなら
俺と一緒にやればいい
欲しいならそう言えよ
そうすりゃ俺が叶えてやるよ

[Chorus]
だけど安心しちゃダメだ,ちゃんと目を開けてなきゃ
気付かないうちに男がうようよ寄って来て
そこにいるって気がついて
寝てるうちに捕まるぞ
だから安心しちゃダメだ
気付かないうちに男うようよが寄って来る
だから目だけは開けとけよ

[Verse 2]
遅すぎる
どうにかしたいと思っても,もう今さら手遅れだ
お前ときたら
ピーナツバターのチョコレートケーキ,食べたいと思っても,食べちゃったら消えていく
信じた俺がバカだったけど
これ以上時間を無駄にはしたくない

[Pre-Chorus]
欲しいならそう言えよ
そうすりゃ俺が叶えてやるよ
どうしてもなくちゃイヤだと思うなら
俺と一緒にやればいい
欲しいならそう言えよ
そうすりゃ俺が叶えてやるよ

[Chorus]
だけど安心しちゃダメだ,ちゃんと目を開けてなきゃ
気付かないうちに男がうようよ寄って来て
そこにいるって気がついて
寝てるうちに捕まるぞ
その手を俺から放すなよ
だから安心しちゃダメだ
気付かないうちに男うようよが寄って来る
だから目だけは開けとけよ
だけど安心しちゃダメだ,ちゃんと目を開けてなきゃ
気付かないうちに男がうようよ寄って来て
そこにいるって気がついて
寝てるうちに捕まるぞ
だから安心しちゃダメだ
気付かないうちに男うようよが寄って来る
だから目だけは開けとけよ

[Outro]
悪いウワサが流れるような,そんなことになったけど
一体なんでこうなったんだ?
なあベイビイ
一体なんでこうなったんだ?
お互いにウワサの的になっている
だから目だけは開けとけよ
油断なんかしちゃダメだ

(補足)

redbone・・・淡褐色の比較的明るめの肌の色をした混血のアフリカ系の人間を指しているようです。

(余談)

この曲は付き合っている相手が浮気をしているのではないかと疑う男性の心情を歌ったものだそうですが,リードで述べたように,仮にこれが主人公の確証バイアス(夢の女)であるならば,彼の心配は杞憂であるように思われます。

0 件のコメント:

コメントを投稿