2017年12月11日月曜日

How Long チャーリー・プース (Charlie Puth)

人間は推定や先入観に基づいて日常生活を送ることが少なくありませんが,その思い込みは正しい時もありますしそうでない場合もあります。この曲で主人公は相手に対して,アルコールのせいで,一度だけうっかり相手を裏切ってしまったと主張していますが,相手の方が,主人公が長期間浮気をしていたと考えているため,それを受け入れてもらえません。
In our daily lives, we often act on an assumption or a prejudice.  Sometimes it turns out right and sometimes wrong.  In this song, the narrator alleges they unwittingly cheated on the second person just once under the influence of alcohol.  The second person doesn't take it assuming the narrator has been cheating them for long. 
How Long  (Charlie Puth)

[Verse 1]
I'll admit, I was wrong, what else can I say, girl?
Can't you blame my head and not my heart?
I was drunk, I was gone, that don't make it right, but
Promise there were no feelings involved, mmh

[Pre-Chorus]
She said, "Boy, tell me honestly
Was it real or just for show?", yeah
She said, "Save your apologies
Baby, I just gotta know"

[Chorus]
How long has this been goin' on?
You've been creepin' 'round on me
While you're callin' me "baby"
How long has this been goin' on?
You've been actin' so shady
I've been feelin' it lately, baby

[Verse 2]
I'll admit, it's my fault, but you gotta believe me
When I say it only happened once, mmm
I try, and I try, but you'll never see that
You're the only one I wanna love, oh, yeah

[Pre-Chorus]
She said "Boy, tell me honestly"
"Was it real or just for show?", yeah
She said, "Save your apologies"
"Baby, I just gotta know"

[Chorus]
How long has this been goin' on?
You've been creepin' 'round on me
While you're callin' me "baby"
How long has this been goin' on?
You've been actin' so shady
I've been feelin' it lately, baby

[Post-Chorus]
Ooo-oh (yeah)
Ooo-oh (encore)
Oooh-ooh-oh
How long has this been goin' on, baby?
Ooo-oh (yeah)
Ooo-oh, you gotta go tell me now
Oooh-ooh-oh

[Pre-Chorus]
She said, "Boy, tell me honestly
Was it real or just for show?", yeah
She said, "Save your apologies
Baby, I just gotta know"

[Chorus]
How long has this been goin' on?
And you' been creepin' 'round on me
While you're callin' me "baby"
How long has this been goin' on?
You've been actin' so shady
I've been feelin' it lately, baby

[Post-Chorus]
(Ooo-oh, yeah)
How long has this been goin' on?
(Ooh, encore)
You've been creepin' 'round on me
(Oooh-ooh-oh)
How long has it been goin' on, baby? Oh
(Ooo-oh)
How long has this been goin' on?
(Ooh, encore)
(You gotta go tell me now)
(Oooh-ooh-oh)
You've been actin' so shady
I've been feelin' it lately, baby

[Verse 1]
ああそうだよ,認めるよ,悪かったのは俺だけど,他にどう言やいいんだよ?
バカだったのは本当だから,そう言われても仕方ないけど
俺の人間性にまで,なんでダメ出しするんだよ?
酔って正体なくしてた,それじゃダメって言うんだろ?
けどこれだけは信じてくれよ,軽い気持ちだったんだ

[Pre-Chorus]
あいつにこう言われたよ「いいから本当のこと言って
あれって本気でやってたの?ただ見せつけたかったの? 」
こんな風にも言われたよ「謝ったって意味ないの
いいのベイビイ,知りたいの」って

[Chorus]
一体いつからこうだったわけ?
ずっとコソコソしてたわけでしょ?
ベイビイなんて呼んどきながら
一体いつからこうだったわけ?
ずっと様子が怪しかったし
最近そんな気がしてた


[Verse 2]
ああそうだよ,俺のせいだよ,だけどお前も信じてくれよ
一度きりって言ってんだから
けどいくらそう言ったって,お前の耳には届かない
大切なのはお前だけって,俺はそう思ってるのに

[Pre-Chorus]
あいつにこう言われたよ「いいから本当のこと言って
あれって本気でやってたの?ただ見せつけたかったの? 」
こんな風にも言われたよ「謝ったって意味ないの
いいのベイビイ,知りたいの」って
[Chorus]
一体いつからこうだったわけ?
ずっとコソコソしてたわけでしょ?
ベイビイなんて呼んどきながら
一体いつからこうだったわけ?
ずっと様子が怪しかったし
最近そんな気がしてた


[Post-Chorus]
一体いつからこうだったわけ?
今すぐちゃんと教えてよ


[Pre-Chorus]
あいつにこう言われたよ「いいから本当のこと言って
あれって本気でやってたの?ただ見せつけたかったの? 」
こんな風にも言われたよ「謝ったって意味ないの
いいのベイビイ,知りたいの」って
[Chorus]

一体いつからこうだったわけ?
ずっとコソコソしてたわけでしょ?
ベイビイなんて呼んどきながら
一体いつからこうだったわけ?
ずっと様子が怪しかったし
最近そんな気がしてた

[Post-Chorus]
一体いつからこうだったわけ?
ずっとコソコソしてたわけでしょ?

ベイビイ,いつからこうだったわけ?
一体いつからこうだったわけ?
ずっとコソコソしてたわけでしょ?
(今すぐちゃんと教えてよ)
ずっと様子が怪しかったし
最近そんな気がしてた
(余談)

以前から言っていることですが,この世の中に「真実」は人間の数ほどあります。仮に複数の人間が同一の事象を目にしたとしても,その事象のもつ「真実」それを見た人の数だけあります。

この曲の場合も(明言はされていませんが)主人公が第三者と「ふさわしくない」関係を持ったことは「事実」だとしても,そこにどのような意味を付与するか,すなわちその事象の「真実」は,当事者ひとりひとりで違います。

ただ「火のない所に煙は立たぬ」と言います。相手にしても,それまでの主人公が絵にかいたような理想的な恋人であったなら,ここまで話がこじれたかどうかは不明でしょう。だとすれば,仮に今回の一件が結果的には「冤罪」だったとしても,そこまで相手に疑念を抱かせた主人公側にも責任の一端はあるような気がします。

0 件のコメント:

コメントを投稿